Doa Untuk Mengelakkan Wabak Penyakit

Buletin Online

Malaysiakini

Friday, June 19, 2009

Pemimpin besar PAS temu sebulan lagi

PAS kelihatan tidak perlu segera merungkaikan kekusutan yang sedang melandanya berhubung isu kerajaan perpaduan walaupun akan berdepan dengan pilihanraya kecil DUN Manek dua minggu lagi.

Parti itu bercadang mengadakan permukiman khas anggota-anggota jawatankuasa pusat dan Majlis Syura selama dua hari mulai 18 Julai, empat hari selepas pilihanraya kecil DUN tersebut.

Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad dipetik berkata permukiman itu bertujuan menyelesaikan isu kerajaan perpaduan, lapor blog sebuah mingguan politik Siasah semalam.

Bagaimanapun laporan itu tidak menyebut lokasi permukiman tersebut bakal diadakan.

Menurut blog itu lagi, permukiman tersebut langkah awal untuk menggerakkan satu seminar mengenai kerajaan perpaduan seperti cadangan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dalam perkembangan berkaitan, di laman web Harakahdaily pula, Idris menyeru semua ahli PAS bertenang "dalam menghadapi ujian yang begitu mencabar" yang "akan menguji kematangan pemimpin untuk menguruskan krisis".

"Semua ahli PAS perlu berhati-hati dalam menghadapi isu ini. Ini kerana musuh sentiasa memasang perangkap untuk menjayakan misi mereka bagi memecah-belahkan di kalangan ahli dan pimpinan," beliau dipetik berkata semalam.

"Dapatkan maklumat rasmi daripada akhbar rasmi Harakah, laman web Harakahdaily dan akhbar Siasah supaya tidak menimbulkan kekeliruan.

"Tunggu dan sabarlah untuk mendapatkan penjelasan rasmi daripada pimpinan dalam isu ini. Rapatkan saf jamaah supaya syaitan tidak menyusup masuk ke dalam parti kita".

Semalam, Nik Aziz merancang mengadakan mesyuarat khas yang hanya dihadiri pemimpin tertinggi PAS termasuk presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan timbalannya Nasharudin Mat Isa.

"Pertemuan ini saya namakan mesyuarat ukhuwah (persaudaraan) yang akan menyelesaikan isu kerajaan perpaduan ini.

"Buat masa ini masa, tarikh dan lokasinya belum lagi dapat ditentukan sama ada di Kuala Lumpur atau di Kelantan, bergantung kepada kesesuaian masa tetapi akan diadakan secepat yang boleh," Nik Aziz dipetik berkata.

1 comments:

TokAwangP6merah said...

Alhamdulillah...jangan tergopoh biar sejuk...
barulah perbincangan dapat dijalankan dengan rasional